tirsdag 19. oktober 2010

Oppdatering elg-og rådyrjakt.

19.10.2010. I helga blei det felt en elg til i laget her,en kalv. Har da igjen et dyr på kvoten.
På Åkset og Øygard var det drivjakt lørdag,og det blei sett ei lita ku eller kvige av en driver,men kom ikke frem til postlinja.Var bare syv drivere denne dagen,i tillegg til syv skyttere,så det kan fort ha kommet dyr mellom driverene.Søndagen var det hundejakt,men det gikk også dårlig. Hadde blitt observert en elg på Strædesletta kvelden før,men klaumerkene var ganske store,så de valgte å ikke sette hunden på den foten,men slapp lenger nede.Laika tok oppover fjellsida mot nordenden av Åkset, men kom inn igjen. På ettermiddagen slapp vi på vestsida,og etter hvert viste GPSèn at både Laika og Storm sto i los.Men vi var så nærme at vi ville hørt dem om det stemte. Da de blei værende der,gikk jeg inn for å se hva de holdt på med.Storm kom meg i møte,men Laika var på samme sted,så da begynte jeg å lure på om noe hadde skjedd med henne. Men da jeg kom frem til henne skjønte jeg hvorfor de holdt seg der,for Laika dreiv og gnagde på et elgkadaver(skjelett),og knurra fælt mot Storm da han nærma seg.Dette blei den eneste kontakten med elg denne dagen!
I dag var jeg ute en tur med drever Dina her. Slapp ved Hestebeitet,og etter kort tid begynte hun å støyte,og så gikk losen,men skjønte det var hare,for det blei tap i et granfelt etter 10 min. los,og ikke lenge etter kom hun inn igjen. Så reiste gun rett ut igjen,og plutselig tok hun over jordene og opp beitet ved husene og videre mot Hundsevannet og Kråketjønn. Der smalt losen! Det gikk mot Heia,så mot Birkeland,for deretter å runde mot Høneskaret. Jeg valgte å poste i Holskog,og der fikk jeg ei fin geit på 10 m. avstand. Men hun kom ikke foran meg som "planlagt",men mellom meg og veien. og da jeg ikke hadde mulighet for å se om det var klar bane,måtte jeg bare slippe henne forbi.Losen fortsatte litt sørover for så å dreie ned mot Stavdalen og Viblemo. Etter 1 time og 35 min. slapp Dina losen og en halv time etter var hun inne igjen. Tok et sveip oppom Kaddansmyrene,men kobla i 13.30 tida for å gå på konferansetime. En harejeger på Birkeland var på jaktprøve der,og jeg hørte stadig losen til Finsk støveren hans,og det hadde blitt en flott 1.premie.

Ingen kommentarer: