søndag 30. mars 2014

Treningshelg elghunder.

29.03.2014. Siste helg før båndtvang og et fantastisk flott vær gjorde utslaget for slipp med elghundene. Lørdag slapp jeg Billy på Finsdal, ved Jærbuhola,og like ved Tvåråsen reiste Billy først innover,så mot Brattåsen,videre til Johnsåsen,deretter fikk jeg ham bare sporadisk inn på gps`en,i Lian,så overfor Glemestraumen,så bar det oppover igjen og ved Johnsåsen blei det omsider stålos,etter nærmere to timers "forfølgelse". Loste fem timer,men siste timen blei elgen mer urolig og forflytta seg stadig 50-150 m.

30.03.2014. Håvard slapp Laika i formiddag,og hun tok etter hvert sørover,mot Tryland,og ved Bjåstad i Vigmostad (4,5 km. fra terrenget her) ga hun seg uten at dyret hadde stoppa. Kobla etter dette da hun ikke er topptrent og det var ganske varmt.
Jeg var på Øygard og tok med Billy på en luftetur på vestsida for å se på tømmerdrift og gå en runde rundt Krappåsen. Han gikk laus med gps,men regna med han var sliten etter gårsdagen og ikke så jaktvillig. Vi kom oss gjennom runden med et par mindre søk og endte på vendehammeren,og der forsvant Billy mot Teråsen og videre mot Hæråsen. Der kom de første boffene,men dro så sørover langs kanten mot Myrdalen. Noen korte stopp nedover,men så svingte de over heia ,kryssa dalen der og opp på Fjellestadheia,der blei det stålos i ca. to timer før Billy slapp og returnerte til vendehammeren.
Blei ei fin avslutning på "sesongen",så nå er det bare å se fram mot 21.august...