søndag 8. januar 2012

Trening elghund og harejakt.

06.01.2012. Var nydelig vær denne dagen,så på ettermiddagen tok jeg en tur på heia her med Storm. Jobba først med noen gamle elgspor,men måtte gi seg. Så etter et par resultatløse søk drog han innover i retning Kaddan. Virka på gps`en som han gikk på fot,men runda etterhvert tilbake mot meg igjen,men så, 50-60 m. fra meg går losen,på flata overfor meg.Men det går fort over i ganglos og tar mot Kaddan.Etter 500 m. slipper Storm og returnerer,men går med ham noen skritt mot losplassen og han drar tilbake og etter ei stund med litt innringing finner han dyret igjen(trolig ungdyr etter sporene å dømme) og det blir stålos som varer i 50 min.,så slipper han og kommer inn.

07.01.2012. Denne helga var vi på Øygard,og Leiv Arne(nabo og ivrig hobbyfotograf) skulle være med for å ta bilder av elg under los. Men det blei en elendig dag. Storm virka lite gira,og slo svært dårlig ut,så vi traska og gikk. Men bortsett fra noen gamle elgspor ved Krappåsen,så vi ikke fotfar etter noe slags dyr.Så det blei bare bilder av elghund denne dagen...

08.01.2012.Var invitert med på harejakt på vest-heia her,og Odd og jeg møtte Nils-Åge,Arne S. og Asbjørn ved butikken kl. 08.15. Kjørte i følge derfra og langt inn på heia ved Brastad. Der slapp Nils-Åge dunkeren Vinnie.Var litt opptatt av alle de fremmede folkan fra begynnelsen,men tok etterhvert ut på lange fine søk. Så hører vi plutselig los som kommer mot oss,og etter noen minutt kommer haren nedover veien rett mot oss. Arne hopper ut i veien og får støkkt den opp i heia igjen,ellers hadde den fort kryssa ei bro over et vann og dratt på langtur.Vinnie kommer noen minutter etter i fullt firsprang!Hunden loser ei lita stund til,men så stilner det av,og hun jobber febrilsk på tapet,men må gi seg . Etter dette slutter vi av og tar fatt på hjemveien etter en flott dag! Var meldt strålende sol,men kunne bare tidvis skimte den gjennom tåka som lå hele dagen.

Ingen kommentarer: